Jelen pandémiás helyzetben különösen nehéz megőrizni motiváltságunkat és munkamorálunkat a munkahelyen. Úgy érezzük, hogy fáradtak vagyunk, nincs kedvünk dolgozni  és nem találjuk munkánkban az örömet, értelmet. De mit tudunk tenni ellene?  Egyáltalán a munkavállaló tudja befolyásolni a saját motivációját és munkamorálját? A válasz határozott: igen!

Az alábbiakban néhány tippel szolgálunk, hogy mit tehetsz:

  1. Fogalmazd meg, hogy mit érzel!

Fáradt vagy,  vagy  motiválatlan, esetleg mindkettő?Amennyiben fáradt vagy az főleg fizikai fáradtság vagy inkább szellemi- mentális eredetű?  Ha inkább fizikai, kérj szabadságot vezetődtől.  Már 2-3 nap pihenéssel töltött idő is feltölthet és megelőzheted vele az esetleges túlhajszoltságot, annak fizikai tüneteit, melyek könnyen tartós megbetegedést okozhatnak. Ha szellemi- mentális fásultságot érzel, előfordulhat,hogy a monotonitás, a napi rutinmunka visel meg. Ezért célszerű kihívást, valami szokatlan, új feladatot találnod vagy kérni azt vezetődtől. Magad is gondolkozhatsz azon, mi az,  amit meg tudnál tenni,  de eddig nem csináltad, és nem csak a vállalatnak,  de neked is hasznos lehet ha új,  kreatív,  hatékonyságot javító ötlettel állsz elő felettesednél. Lehet, hogy még extra bónuszt, jutalmat is  kapsz, nem beszélve az elismeréstől, szakmai előmeneteli lehetőségről.

Amennyiben motiválatlannak érzed magad az miért van? Esetleg hónapok óta nem kaptál visszacsatolást a munkádról? Vagy nincs benne sikerélményed? Nincs fejlődési lehetőséged?  Vagy egy munkatársad akadályoz a napi munkádban? Flusztráló lehet, ha te teljesítesz, a csapat néhány tagja meg nem, és folyton helyettük dolgozol. Az is, ha valaki leköti az idődet indokolatlanul,  például napi 3-4 cigiszünettel (holott te nem dohányzol vagy kevesebbet ) és kizökkent  a munkádból, ezzel értékes időket vesztesz.  Az is előfordulhat, hogy nem tudod a cégedben lévő képzéseket, tréningeket, nyitott, elérhető magasabb pozíciókat, melyek érdekelhetnek.  Ilyen esetben célszerű utána járnod a lehetőségeidnek vagy megbeszélni a kollégáiddal, vezetőddel azokat, esetleg visszajelzést kérni a munkádról. Lehet, hogy nem lát rá a problémádra, hisz nem beszéltétek meg, nem tudja kitalálni a gondolatod, mi bánt valójában. Legtöbb esetben a tapasztalat sajnos, hogy a dolgozó sem fogalmazza meg magában mit érez valójában, pedig ez az első lépés a probléma megoldásában.

  1. Társas kapcsolatok, együttérzés és önmotiválás fontossága!

Ha rossz a kedved, szorít a határidő és dolgozni kell, néhány apró ötlettel lehet magunkat is motiválni és ezzel segíthetünk másoknak is. Gondolj bele, nem csak neked lehet rossz napod, de kollégádnak, sőt főnöködnek is. Ilyen esetben próbálj meg örömet szerezni magadnak és másoknak. Ha munkaköröd megengedi,hallgathatsz például halkan zenét, a zene köztudomásúan javít a hangulaton. Igyál egy finom kávét, teát, amitől jobb kedvre derülsz, esetleg csinálj másoknak is. Keresd a szünetben kollégáid társaságát. Reggelizzetek vagy ebédeljetek együtt, beszéljetek egymással, osszátok meg örömeteket-bánatotokat. A bezártság erősíti a depresszióra való hajlamot, már napi 3-5 perc társas érintkezés is segíthet oldani azt. Keress a munkahelyen barátokat! Ne feledd, sorsközösségben vagytok, számos közös témátok van. Egy jó szó, egy dicséret a munkatársadnak is jól esik, és ha te adsz bókokat, kedvességet, vissza fogod azt kapni mástól! A munkavállalók gyakran elfeledkeznek arról, hogy a munkahelyi légkör, hangulat meghatározói nagyban ők, nem a körülmények. Fontos, hogy közös célként tekintsünk arra, hogy jó legyen a munkahelyre bemenni.  Próbálj meg változtatni esetleges negatív hozzáállásodon. Az  „úgy sem sikerül”, „lesz  ahogy lesz”, „jó ahogy van” hozzáállás nem fog előre vinni téged sem. Optimistán minden feladatot százszor könnyebb megcsinálni, mint negatív hozzáállással, és jó kedvnél repül a munkaidő is. Nem beszélve arról, hogy ha kedves vagy másokkal is, népszerű leszel és könnyebb csapatjátékosnak lenni, mint magánzónak. Egy ember csak egy adag munkát tud ellátni, de a csapatmunka felerősítheti az egyéni teljesítéseket is, megsokszorozhatja azt.

  1. Legyél képben saját és munkahelyed értékeivel is, lásd a célokat!

Gondold át időről időre mik a céljaid, terveid és próbálj azon ésszerűen korrigálni. Ne ragaszkodj mereven elérhetetlen vágyakhoz,  de ne is elégedj meg mindig a könnyen teljesíthető elvárásaiddal. Fontos, hogy legyen rövid-, közép-, és hosszú távú célod, álmod, melyet megvalósítanál.  Munkádban is fontos meglátni az értékeket , célokat. Miért dolgozol ott? Mit nyújt a vállalat a munkavállalóinak, társadalomnak?  Mi az,  amiben több, jobb, mint más munkahely? Mik az értékei?  Mi a vállalat célja, mit kell neked adott területen teljesíteni? Ezek fontos kérdések, mert ha látod egyéni és vállalati céljaidat, tudod,  mit várhatsz el magadtól és mit várnak el tőled. Az elvárások és célok tisztázása után már a megoldást is tudni fogod és érezni fogod a motiváltságot hosszú távon.

  1. Segítség kérése!

Amennyiben túl sok a munka, nem boldogulsz a feladatokkal, bezártnak érzed magad és taposómalomnak a mindennapokat vagy magányos vagy, esetleg épp egy rossz párkapcsolatban vagy,  kérj segítséget! A vezető segít szétosztani a feladatokat, átcsoportosítani azokat, nem célja, hogy a jól teljesítő kolléga kiégjen. Ha egészségi, mentális vagy családi probléma van, kérd orvos, mentálhigiéniás szakember vagy más szakértő segítségét vagy beszélgess más, hasonló problémával küzdő emberekkel,  csoporttal. Sokszor már a probléma felismerése, belátása is segít, hogy a következő lépést megtedd. Próbálj meg sportolni! Sokszor a fáradtságon, depresszión is segít, hasznos ötletek, célok  juthatnak sport közben eszedbe és ahogy a mondás tartja: „ ép testben ép lélek!”  Ha úgy érzed mindent megtettél és mégsem boldogulsz, válts vagy változtass életeden. A változás lehet jó, de nem szabad elhamarkodni, elkapkodni, mert a meggondolatlan döntéseknek súlyos anyagi, emberi következményei lehetnek. Nem szégyen segítséget kérni, azonban sokszor későn vagy fenntartással közeledünk másokhoz, pedig az emberek alapvetően jók, együtt érzőek és segítőkészek. Ezt sose feledd!

 

 

Comments are closed.